Cairns en Kuranda

6 augustus 2019 - Cairns, Australië

Onze eerste dag in Cairns was vooral nat! Het regende veel en hebben weinig gedaan. Kids hebben de glijbanen van het eerste zwembad uitgeprobeerd en we hebben een potje poule en tafeltennis gespeeld. Gezellig hoor even tijd voor andere dingen. Om 15:00 uur hebben we de shuttlebus genomen naar het centrum van Cairns, door de regen zijn we uitgestapt bij een overdekt winkelcentrum. Even winkelen en souvenirs inkopen. Omdat het zondag is sluiten de winkels al vroeg. Op naar een Australische pub, gezellig even een drankje doen. Nadat we besteld hadden werden we verzocht buiten plaats te nemen omdat er gok sites op grote tv schermen hangen in de pub mogen er geen kinderen zitten. Luuk baalt want naast de gok sites worden er ook schermen met sport uitgezonden. Helaas moeten we toch echt naar buiten. Na het eerste drankje lopen we door naar de Lagoon van Cairns, onderweg een leuke pub met scherm met sport buiten, ach doen we hier toch ook een drankje. Gezellig een hapje erbij, we zijn er nu toch. Kaarten komen op tafel en pesten en ezellen een uurtje. Daarna vervolgen we onze weg naar de Lagoon. Inmiddels is het donker geworden en gaan de lichten aan in de stad, gekleurde lichten, erg gezellig! Bij de Lagoon aangekomen begint het weer te regen. Snel wat foto’s en door. Op zoek naar een leuk restaurantje kost enige tijd maar uiteindelijk zitten we bij een fantastische Italiaan! Luuk vindt zijn inktvis zo lekker dat hij vraagt of hij op de foto mag met de chef-kok! De chef bloost ervan! (Zie foto) Na het eten pakken we een taxi terug naar de camping en duiken allemaal lekker ons bed in.

Gisteren (maandag) staat er weer een excursie op de planning. Kuranda! Met de skyrail naar boven en met de trein weer naar beneden. Kuranda is een dorpje in het regenwoud waar voornamelijk de Aboriginals vroeger woonde. Er is ook nog veel kunst ed te zien. We worden om 9:30 uur opgehaald met de bus, die vervolgens het hele centrum nog door moet om mensen op te halen. Maar mooie gratis tour door het centrum! 😂 Om 10:40 uur komen we aan bij de skyrail, ik begin hem al best te knijpen want hoogtes zijn niet mijn sterkste kant! Hup dat ding in en vooral met de rug naar de afgrond gaan zitten. We gaan boven de bomen van het regenwoud waardoor de hoogte enigszins meevalt. Al bedank ik om even achterom te kijken als Jesse zegt kijk eens mam!! Er zijn 2 tussenstations waar je eruit kunt. De eerste was midden in het regenwoud, erg mooi maar begint inmiddels ook te wennen. De tweede stop is bij een enorme waterval, helaas is het geen regenseizoen en is de waterval maar klein op dit moment, maar ook erg mooi! Door voor het laatste stukje met de skyrail naar Kuranda. Daar aangekomen wordt er nog even een foto gemaakt, totaal niet toeristisch ook hier... 🤪 Na 400 meter lopen komen we aan in het dorpje Kuranda veel winkeltjes kraampjes en restaurantjes. Het is 13:00 uur inmiddels en besluiten even snel wat te eten en dan door te lopen. Snel eten ging niet echt duurde best lang. Maar we hebben nog 1,5 uur om het stadje te ontdekken voordat de trein vertrekt. Winkeltjes en een marktje gaan we over, kids nog een ijsje en we lopen langzaamaan weer terug naar het station waar de trein vertrekt. Mooi oud stationnetje, prachtig! Het is 15:30 uur de trein vertrekt en doet er bijna 1,5 uur over om op de plaats van bestemming te komen, daar waar wij weer opgehaald worden door de touroperator. Na 2 watervallen, vergezichten en 15 tunnels zijn we er. Mooie treinrit maar als je niet aan een raampje zit zie je erg weinig. De buschauffeur brengt ons als tweede al weg, erg fijn, we zijn het allemaal wel zat, lange dag geweest. Nu lekker wat drinken, zalm op de bakplaat met wat wokgroente en om 22:00 uur kruipen we heerlijk ons bed in. Nog 2 dagen Australië! Waarvan 1 hopen we nog naar het great barrier reef te kunnen om te snorkelen!

Fijne dag allemaal!